Tuesday, August 30, 2005

Berakhir sebuah memori...

EPISOD 1..

Sebenonye bulan ogos ni terengatkan aku pade sambadi... sambadi yang aku kenal 4taun lepas..cite aku dan die pon dah berakhir taun lepas.. alhamdulillah, aku boleh mengatasi ari² mendatang dengan lebeh tenang lagik, berbanding ngan taun lepas...dengan satu care..iaitu..dekatkan diri pada yang maha Esa..bukan sebab aku lupe atau lalai..alhamdulillah yang wajib,aku tak tinggal lagik, except kalu ade bende yang buatkan aku tak buleh lakukannye...mungkin kaum wanita memahaminye...sonye,aku byk gaks buat solat hajat, sujud syukor...mmmm..lebeh bace Quran dan dengala ape² yang enak didenga, asal membahegiakan diriku ini...kalu orang engat, mungkin aku dah nak mati dah..tapi sungguh, dengan mendekatkan diri kepade-Nya, jiwa akan menjadi lebeh tenang dan mendamaikan..(tima kaseh kat AbangMat yang sudik menjadik peransang kepadeku untuk meneruskan idop neh..sedikit sebanyak, nasehatnye menjadik pedoman dan engatan buatku..dan mungkin kerane juge, ilmu agamenye lebeh tinggi banyak dari aku kot.

Semalam, aku bace majalah ujang merangkap majalah feberetku..tgh dok bace tuh, tetibe aku terhenti kat satu mukesurat yang tertulih..."No Woman No Cry..No Man, Woman Dry"..).. ye ke ye, kate² neh?..tapi mungkin betui kot kate2 tuh..huhuhu.. gamaknyelar..tapi bagiku, sejak mengenali laki tuh, aku lebeh banyak menangis. Aku nak bawak satu cite yang melande diriku.. kesah mengenai diriku sendirik..sonyeh, cite neh diadaptasi dari kesah sebenalar gamaknye..kalu ubah pon, mungkin ditambah secamce due,untuk menambahkan kesedapan cite...gamaknyelar


Bukan niatku nak malu kan diri sendiri or nak orang tau pasai cite aku..atau nak orang kesian kat aku..tapi jas tatapan aku, dan insan² yang sedang hangat bermadu asmara sekarang... harap² kesah korang tak jadik cam kesah aku.. so ending ler ngan hepi ending k?kalu tak kesampaian pon, mungkin ajal maut je yang memisahkan..eceh...;).. insyaAllah..kalu niat kite tuh betui, Allah akan bantu

Kisahnye bermule disini..


Mase blajo kat u dulu, aku masok satu persatuan martial art..tak yahle kubilang ape seni tuh..mungkin hanya mereka yang kenal rapat ngan aku saje tau..sonye diam aje, k?mase tuh niatku masok persatuan neh bukan sebab aku nak carik laki..tapi kalu laki carik aku bukan salahku..;).lagipon mase tuh, aku maseh lagik 'berkawan' rapat dengan si E..si 'E' neh aku kenal mase Metrik...aku ngan die ok je kot..cume kekadang biaselar...tapi aku neh jenis, endah tak endah je taim kawan ngan die dulu..dah tuh kawan ngan ramai sangat ngan kaum Adam.. huhu...bukan sebab aku neh cantik ke ape,mungkin gaks sikap slambeku and aku neh kirenye bak kate pepatah pe tah..hepi go laki lar..ok,continue...sebab laen aku nak masok martial art tuh kos aku kene kaco ngan orang gile..GILOS punye orang gile..ade ke dalam bebanyak orang kat bas stop tuh,die leh kaco aku sorang..hampehs!tuhler pasai aku teringin beno nak blajo martial art neh..dan paleng penting,aku nak tunjuk kat femili yang kate aku neh lembut..lembik dari adek² ku yang laen..eceh..abah pon slalu kate aku neh lemah..sonyeh,aku pon tunjukler semangat aku nak join martial art neh..memule mak tak bagik gaks masok,bimbang blajo yang bukan²,takot pangai cam laki ler,cam² alasan die bagik..tapi aku neh degil..tanpa pengetahuan mak,aku masok martial art tuh gune duit PTPTPU..(PTPTN)..tuk bayo fee die..bukan mahal pon..tapi adelar sket..


Sonyeh, aku joinle martial art. neh pon dah kire lambat gask..kalu tak silap mase tu aku sem3.(eksaitet nak lawan ngan orang gile...kunun ah!).. pastuh, persatuan neh adela wat orientasi tuk budak² baru..sonyeh,aku terpakselar mengikot program tersebut...sedangkan aku dah lame jadik senior, cume masok persatuan neh,aku dalam ketegori junior...mase kem tuh, aku tak beminat ngat ngan abg² senior society tuh..bukan pe,tak rase pon cam nak menggatai ngan derang..mase kem tuh berlansong, aku agaks mencapap jugakle..wakkakakka..bukan puji diri..tapi memang ade dinyatekan mase kem tersebut.. dan pade mase yang same,aku sebenonye tak suke pade sume senior² terutamenye yang lakinye kerna menyuruh kami dak junior neh, rendam dalam air..yang aku geram sangat tuh, aku dahle dah x bawak baju spare..pastuh lak, bendere jepon tgh berkibar...huhuhu..mau meraung aku kat situ..tapi disebabkan aku neh penyaba orangnye, tak ku tunjuk pade mereke..(tapi dalam ati..ya Allah, memang memberontak gile!)..sonyeh, kem tuh abehlar dengan gemilangnye,eceh.. pas abeh kem tuh,aku maseh lagi mengaktifkan diri dengan society tuh..sepanjang aku masuk society,aku kurang kenal sangat ngan budak² laen,accept my kolejmate and beberape ajk society tuh...aku tak kesah pon.. pas kem tuh, society tuh nk menganjurkan 1 majlis lagik tuk bebudak junior and beberape pelajar laen yang dah 'naek pangkat'... sonyeh, aku pon hadirler meeting tuh... sepanjang meeting tuh,aku tade pon banyak cakap..kos tak reti nak menyampok pe...kebetulan lak, aku sorang je budak pompuan junior mase tuh...lagi le gile aku dibuatnye... pastuh tah camne, pengerusi society tuh nak lantik aku jadik mc tuk majlis tuh nanti...samel2 tuh,senior2 laen menyokong..dalam ati aku hanye tuhan yang tau,betape geram gile aku pade derang..mentang2ler senior...(desis atiku,,konon..cesssssssssssss).. dipendekkan cite,aku pon bekeje la dengan si A neh... huhuhuhu...sepanjang aku berade kat u neh, tak penah2 aku jadik mc...memang hampehs ah,sesape yang pilih aku tuh...huhuhuhuhu...geramnye!..pas abeh latihan,aku pon jumpe le si A kos nak tau ape yang patot aku tulih dalam aturcare majlis tuh..aku tak reti ape2 pon...sonyeh,die pon bagik tauler kat aku,yang die akan buat ucapan tuk aku..sonyeh,tugas aku hanye membace je...aku pon legelar..tak susah2..aku nak mengarangnye.. ai A neh,nak kate hensem,tak ler jugask..bulehle..cume orangnye nampak alim..ye ah,daknye pakai kopiah... denga kate,die neh org pantai timo,tapi aku tak perasan lak,die neh cakap loghat die ngan aku..lantak ah..

Sampaile majlis tuh belansong...si A neh banyak gask aja aku..hubungan kiteorg mase tuh,tadela rapat ngat..cukop sekadar ketua ngan anak buah...aku pon,takot gaks rapat2 neh,nanti takot orang marah...mmmmmm,bile diselidik2, ropenye die neh solo lagi..hahahhaha.... die solo..aku??not available,time tuler.. ;).. abeh majlis,aku pon cam biase lar..jd ahli biase balek..huhuhuhu...sedeh gaks, kos pasni tah buleh jumpe ke idak ngan die..tapi, baru aku terengat,pen yang die bagik pinjam tempoh ari...sonyeh,mungken aku dapat gaks jumpe+cakap ngan die lagik kot..hahhahahah..(tuh,tektik je kot nak jumpe die..) malam yang ade latihan tuk society neh,aku datang cam biase..mase gelap,aku neh rabon sket...tak nampak lak mamat sekor neh...malam neh dah le aku kene pulang awal, kos ade meeting blok..sonyeh,mate aku rayap2 le carik mamat neh..pastuh,nampakle mamat neh tengah sembang ngan senior laen..mule2 takmo ganggu..tapi pk nak pulang pen,aku pon terpakselar...ceh..mase tuh.. malu gile aku..semate2,jumpe die nak pulangkan pen..sebenonye,tak pulangkan pen tuh pon tape..lagipon,bukan mahal beno..baru 50sen..tapi pasai nak jumpe for the last time..(mungken kot) aku pon saje menggataikan diri... pas pulang tuh,terharu gaks.. tahle..tapi aku tak rase ape2 pon.. tapi mase balek tuh,aku sempat paleng..tak perasan lak,die lambai tangan aku...(hahahahhaha...aku pon pulang dengan senang ati..)

Hubungan aku ngan si E lak,maken ari..maken kurang enak.. mane taknye,die jaoh tang utara nun...huhuhuhuhu.. tapi kiteorang tade pon gado lebeh2... cume biasela.. pastu,satu ari tuh..aku dikejutkan dengan sorang kakak senior society aku neh,pasai ade budak nak kenal ngan aku.. hahahhahahah... gelak gile aku ngan die.. mane aku tak terkezut.. aku tak penah rase ade orang nak kenal ngan aku..lagipon aku kenal diri aku camne...hampehs...aku engat lagi kate2 kakak tuh"zai,zai nak tak kenal ngan sorang budak neh.." jawab aku,"ape?sape?orang kenal ke?".. kakak tuh senyap..die kate,die dah simpan rahsia ngan budak laki neh..sonyeh,aku tak leh tahu sape budak tuh... pas dari tuh,aku tros tak leh tido.. yelah..dok bayang2 lagi, sape mamat yang nak kenal ngan aku tuh.. tak puas ati,aku pon tron,gi jumpe kakak senior aku tuh... huhuhuhuh..puasle aku pujok,sape lar mamat yang menat gile nak kenal ngan aku tuh.. tapi jawapannye,tetap tak puaskan ati aku..kakak tuh berteka teki lak ngan aku..sonyeh,aku pon naek la atas dengan soalan yang tiade jawapannye.. dalam aku nak sambong balek tido aku tuh, pintu bilik aku kene ketok..ropenye kakak senior tu.. kakak tuh bagik aku bace 1 mesej.. mesej tuh buat aku terharu sampai sekarang.. aku skrol,then nampak le sape anto mesej tuh..terkezut bukan kepalang aku.. mane taknye.. budak tuh ropenye si A tuh.. ya Allah..aku rase cam nak terjun je dari tingkat bilik aku tuh.. mane taknye.. orang yang pakai kopiah, bersopan santun, baik.. menat kat aku... sabo jelar.. akak tuh pesan lagik ngan aku..die soh aku kawan je dulu.. hah?ape?..kawan..??..aduih... poning aku.. ye ah, tau si E tuh,mati aku..tapi pk2 balek, asal aku takot lak..biasenye,aku biase je kawan2 ngan laki..tapi nape ngan mamat si A neh aku tak leh buat?..huhuhuhu...bingung2..


Dalam pade memikiokan jawapan yang patot aku bagik mamat si A neh..hubungan aku ngan si E bertambah² kurang enak.. tapi bukan sebab aku dah tade ati ngan si E,tapi hubugan yang jaoh..tahle.. esoknye,pas aku balek kuliah..aku pon terserempak le ngan senior laki society aku tuh..huhuhuhu.. die tanye aku,"camne?ok tak zai?"..aku jawab,"camne pe?tak pahamler".."alah,takkan kak zie tade bgtau ape²..".die tanye lagi.."hah?abang kerol pon tau ke??alamk mati aku,kalu sume tau pasai neh"..jawab aku."tadelar..cume 4org je tau zai,si A,abg kerol dan kak zie.alah zai..die okla..",die uji aku."alah abg kerol..kenal pon idak lagik..lagipon,die gitu²(warak le)le..orang gini²",jawab aku."ape yang gitu²,gini² tuh?..",die tanye pelek.aku pon cakaple yang die tuh warak, baik lak tuh.aku neh peel nye gile2 sket.. ooooooo..die pon paham..pastuh die sedaye upaye nak puji kawannye yang konon baik tuh...tapi las2 aku kate,nanti ah..aku nak suh si A tuh cakap sendirik ngan aku.malam tuh, tah camne..dapatle satu nombor yang tade dalam henpon aku.. pas beri salam.. die pon bgtau,yang die neh si A.. aku terkezut gask..tapi wat2 biase je.. mase denga suare die tuh..rase tenang je..tah, mungken mase tuh aku dok bayang2 si A neh kot...



besambong episod akan datang...







4 comments:

Anonymous said...

astaghfirullahalazim... *geleng kepala*

ni blog ke karangan ujian bahasa melayu? panjang gile! (tapi tak jadi gile lah..)

tapi baguslah.. gaya penulisan pon nampak bersemangat..

go-go space cop gaban!

Anonymous said...

baru abis baca..
huu.. sunggoh mengharukan..
rajin kalu tulisla lagi..

cheers! :)

Anonymous said...

ehe..cita la lagik..

Anonymous said...

-baru abes part one-