Wednesday, October 11, 2006

mmm...

uhhuuhuhuh...Rini saket perot... mase bace Quran, tangan aku otomatek gi kat perot.. so, aku baru teperasanla aku tak makan nasi 1 ari..haah, 1 ari... aku engat mase buke semalam aku makan nasi..tp aku tesilap ropenye, aku makan mutabak je. Pastu saho tadi, aku makan roti sandwich..huhuhuhuhuhuh.. so tepaksela tahankan dri.. insyaAllah leh tahan kot...

mmmm...tadi mase ondewei nak dtg ofis, aku dengola redio hotfm.. topik pagi neh bes jugask ah, pasai pasangan yang tak memahami kareer pasangannye..macam2 orang kol, sms dok cite psangan maseng2.. tapi mejoriti yang aku dengola kan..sume yang kol, yang anto msg pompuan..

"Saye keje 2 keje.ari minggu sy wat part-time.Sy tataule nape hasben sy tak paham ngan keje sy.die marah saye.sedangkan sy nak bantu die jugask..dahle sume sy yang bayo.umahle,itule, inile.die jugak ckp die tak cukop duet nak byo duet umah,duet kete..sy wat keje nyanyi tuk kelab kebudayaan..bukannye wat ape2 yang haram yang bedose.tujuan saye eklas nak bantu die..dulu die jugak tak kesah. tp pas kawen, laen lak jadinye.."

haih...memang rase tekilan gask ah akak tuh ngan sikap laki die..bile faizal tuh ckap ah, agaknye hasben awak tak suke awak keje nyanyi kot pastu akak tuh ckp, sy nyanyi dah lame.. sejak kawen lagi.. haih... cite yang neh plak lagi bes...memang kesian lansong!

"Saye yang rase tak paham ngan suami saye..sebab ape?sebabnye, sy keje exec.suami sy pon macam sy gask keje exec.masalahnye, die tak penah ade mase ngan anak2.. bile tanye, sy balek kene mara ngan die, sebab sy tak paham die, paham keje die.. anak2 memang berase ati ah ngan die.Yyela, derang tak dapat jumpe pon ngan ayah derang."

si fara tanye, camne die kekal hubungan anak2 die ngan suami? die jawab die hanye suh anak die kol ayah die.. itupon hanye sekejap.. Haih... sian lansong kat budak tuh..sanggop si ayah cari rezki, sampai lupe kat anak2.. die tatau agaknye, anak die tuhle bakal penyambung tuk kuage die.. haih.. dunie..dunie.. kalu nak ekotkan, sampai bile2 pon kite manusie neh tak cukop duet..nak arapkan gaji tuk duk kl yang hanye seribu due tuk bayo itu ini, memang takkan cukop..tambah2 orang laki..dengan duet rokok lagi.. pastu nak bagi istri, anak2 kalu yang dah kawen.. tapi tuhle.. derang lupe ade yang lebeh penting.. ape die?hubungan kekeluargaan..

Aku bukanle nak ceramah ke ape.. tapi tuhle hakikat kehidupan..sebelom kawen, memang bejanji macam2 ah..paham keje la..janji tak sebokla.. akan jage kuage ngan baek la.. nanti nak belikan itule, inile.. tapi las2, laen lak jadinye pas kawen..yang ade lulusan yang tinggi, tepaksela benti keje tuk ekot laki. Kalu derang xbenti pon, meib ade yang wat 2 keje la..kire macam kesah kat atas la..tapi aku tau, tak sume camtu..and tak ramai yang sanggop.. tanye aku?..mmm memang xle kot.. tahle.. itu pandangan aku la..penah ade sorang kawan aku.. aku penahle tanyela kat die..

"kalu kamu dah kawen kan, kamu sanggop ke eh benti keje?"
"sanggop."
"weh, kamu bio betoi..lagipon kamu kan ade master, market pon maken tinggi."
"tapi orang nak benti.sebab orang rase, kalu orang duk umah, orang leh wat banyak keje. leh wat ebusiness ke?..gune intenet macam2 leh cari duet..betoi tak??"


Memang aku kagom gile ah kat die n pompuan2 laen kalu wat camni..seriyes, memang aku salute!selaen leh keje, derang leh jage anak2 dalam 1 mase..sonye, femili pon tejamen bahgie.. alhamdulillah...


........tapela, laen orang, laen ragamnye kan?;)

3 comments:

Anonymous said...

mcm kenal je sesi soal jawab bawah skali tu...ahakhaks.. saba je la budak ni..

pade orang... lepas da kawen tu.. syurga kat taapak kaki laki.. kalo die x suke tu takpayah la buat.. buat ape nak banyak soal.. kalo die bley nak carik duit sendiri.. bia la die carik.. agak2 kalo susah pastu rase cam nak gak tlg die.. cr la keje yg simpel..jual karipap depan umah ke.. amek upah jage anak org ke ape ke..

lagi satu... keje kat luar lepas da kawen ni.. bukannye x boley.. tp nye lebey banyak dedahkan diri ngn bende x elok... anak plak asik nak anta pusat asuhan.. mak bapak sebok nak cr duit... duit... duit... duit...

org bukan nak ckp ape.. tp nyee sendiri pk la... kalo xnak keje.. banyak lagi bley buat kat uma nak tlg laki.. amek upah jahet ke.. ape ke.. buat la online website ke freelance ke.. bukan xleh.. boley.. antara nak ngn tanak je..

lagipon.. dok uma lagi berkat.. anak2 lagi tejageee dan tebela...ehe.. sbenanye terikot ngn mak.. tu yg nak jd cam die.. blaja tinggi2 tapi kene la pakai.. x semestinye kene keje dlm opis.. master tu x kemane pon.. panjangkan akal.. tawakal.. insyaallah murah rezki..

tapinyee.. hak memaseng... tepulang la.

Anonymous said...

kalu keja kat umah leh main torrent ari2.. bes nyer

PUAN SUZAINA ZAINAL said...

2-->famia:
hehehhe...terengat kesah dulu2..eceh..mmm tapi, org tak leh le..tp tataule pas kawen camne rasenye..meib tak puwas lagi cari duet lagi kot..heheheh..tak puwas merase pegang duet seniri.. kalu keje lua, leh jumpe org..kalu dah kawen, kite pepandai ah jage dri seniri, insyaAllah.. tapi tak semestinye keje kat lua selame2nye kan?? takkan bile pencen, baru nak benti...tadela kot...meib umo 30an ke, 40 ke dah benti ke ape, insyaAllah mase tuh leh goyang kaki duk umah...tapi bukan dudok saje ah..meib jual kueh2 raye ke..pastu cam kamu ckp tu, jahet baju ke?...mmm sonok jugask kan??...hehehe...

2-->daineso:
haih macek neh..memang leh ari2 maen torrent..tp jgn sampai abai tanggongjawab.. pas kawen, byk& beso tanggongjawab tuk jd istri solehah..;)