Friday, September 09, 2005

....Sambungan...

EPISOD 4..
Episod ke 4.. mmmmm... ape nak tuleh benonye ek?aku pon ilang idea gask neh.tapi disebabkan membe² nak gask aku tuleh ape cite selanjotnye..tepakse la aku meneroskan kudrat ini..eceh... hehheheh.. mekaseh la diatas sokongan anda sume... Go-go chaiyuk, zek... zek ke jek?..huhuhuhuh...

Hubungan aku ngan si A maken ari maken bertambah intim.. heheheheh.. bak kate pepatah pe tah,kalu ade die,ade la aku..eceh.. Gi laibri sesame..joging sesame..huhuhuh..pendek kate sumela sesame.. pepadaila kiteorang jage batasan tuh.. Memule budak² society aku tatau ape hubungan aku ngan si A neh..lelame paham kot... eceh.. Mase kem motivasi kat kemeren, lagi bertambah² le kemesraan kiteorang..eceh... tapi aku tak le plak asik besame ngan die kos takmo le aku atau die rase terkongkong.. lelame aku rase aku dah maken suke kat die.. pendek kate kalo ade mamat lalu depan aku,takkan aku paleng le..(Kecuali yang hensem je aku paleng balek..eceh)..hehehehehe.. Mak ayah aku tak perasan pon aku dah maken bertambah² hepi sekrang.. hehehehhe... Penah skali tuh, aku ajak die datang umah.. die kate,insyaAllah kalo panjang umo,sampaile die.. aku ajak² neh,mak abah bagik ke? tapenah² lagi kawan aku yang berkopiah datang umah aku..Aduih, ape aku nak cakap ngan derang neh..

Las², aku pon bukakle cite pasai mamat neh kat mak ngan abah aku.. Tapi aku tade la cite lelebeh ngan mak abah aku pasai hubungan kiteorang.. Nak mampos..huhuhuhuhu.. Pepandaile aku simpan.. Tapi mungken gask kot adek² aku perasan.. bia ah,derang pon dah besa gask mase tuh.. Pas cite tuh kat derang pasai si A neh, mak pon suh ajak mamat neh datang umah aku..die kate leh kenal².. mane tau leh kem ape² ke mase balek ngeri die.. lagipon kiteorang tade femili duk negri die.. tapi abah kate ade..huuhuhuu..tatau la..

Sonyeh datangle mamat neh ke umah aku..Kalu tak clap,mase tuh aku duk kat subang..kat Kg Melayu Subang.. mase die datang tuh kebetulan semester break..pastuh die keje pat taim kot..hah,rasenye gitu kot... bia ah.. mase datang tuh.. die naek kete kawan die.. Aku tunggu kat bas stop..tau gask die datang umah aku.. Mase die datang umah aku tuh, die kekok sket kot.. Ye ah..die bukannye kenai mak ayah aku pon..tetibe mak ayah aku jempot datang umah..huhuhuhu.. Makle rajin layan die.. abah pon tak kurang gask..cam penjenayah kene tanye ngan polis je...huhuuhuhu.. Nasebla sape dapat anak pak Zainal neh... pas dah makan sume, die pon balekla... aku tanye die camne mak abah aku..Die kate ok.. adek² ku pon ok.. Peramah..kirenye femili aku neh ceria ah.. huhuhuhuhu.. Pastuh aku cakap ah ngan die yang femili aku mungken tak macam femili die.mak aku ayah aku, bukan lulusan U pon..tapi alhamdulillah berjaye.. tapi die kate tak kesah.. Die suke denga mak aku bercerite,pastuh die kate klaka..ade ke die kate mak aku cam clown.. hehehehhe.. mak,mak.. Mak tetap bes!!Abah pon bes gask!..

Pas skali, due kali pastuh tah brape banyak kali gaskle mamat neh datang umah aku. kalo tak dijempot pon die datang gask..memang langsong tak malu.. huhuhuhu.. Ye ah, kalu datang umah aku ,die leh makan..Lagipon mak aku memang suke bagik orang makan.. nak harapkan aku masak, harapanle..bukan tatau masak..tapi manusia yang ade sifat MALAS. Penah kali ke bape tah die datang umah aku, tetibe ayah aku bersuare.. huhuhuhu.. die kate, "Pacik sebenanye tak brape sangat ngan orang negri kamu...Ye ah, dah banyak tejadik kat femili pacik.."..Mamat tuh angguk je samel² tuh aku rase cam besalah gask..ye ah,aku tatau lak abah aku nak cakap nak cakap camtu.. (dalam ati) Alamak, ayah aku neh.. nape cakap lagu neh.. huhuhuhu,kesian die.. samel² tuh aku duk lambai² tangan kat abah aku supaye jangan cakap camtuh..dalam duk lambai² tuh, tetibe mak aku lak sampok.."Kamu jgn salah A..macik ngan pacik kamu neh bukan tak suke orang sane..mungken sebilangan je kot..tapi tahle A.. Kuarge kami dah banyak tekene..tapi kalo ade jodoh ngan sane,macik ngan pacik trime je..janji derang ok.. "...Huh,lege gask ah aku denga mak aku cakap lagu tuh.. Pastuh mak aku sambong balek cakap.."Jangan pasni kamu tanak datang umah macik dah..."...samel² tuh aku duk jeling kat si A..Nampak cam cool..tapi tatau le dalam ati die... Pas balek dari umah aku tuh, aku pelan² le tanye kat die same ade die terase ke ape yang mak abah aku cakap... Die kate, memule ade la kot.. tapi pastuh ok kot..tapi tataule kendian ari.. pastuh, aku pon cakaple..janganle terasela ape yang derang cakap.tuh luahan ati derang je.. kalu derang dah trime awak,insyaAllah derang leh trime orang sane gask... "InsyaAllah....",katenye.. Neh baru kuarge aku..camne ngan kuarge die??... huhuhuhuhu...

"So far so good!" tuh ah kate² yang aku cakap kat mereke kalu ade yang tanye pasai aku ngan si A.. huhuhuhu... neh baru bape bulan.. eceh... tahle, tapi buat mase tuh Alhamdulillah.. aku sentiase gask ah berdoa agar hubungan kami berpanjangan.. insyaAllah, amin.. Sebenanye, susah gask nak 'kawan' dengan orang camni dalam erti kate laen, orang tuh baekla neh..yeh ah, bile die yang berkopiah neh, kawan dengan aku yang tak pakai kopiah neh..(memang ah aku tak pakai kopiah..)maksud aku neh tak pakai tudung laboh ke,mmm.. tak pakai jubah ke..sume orang yang memandang akan pandang laen macam..bukan setakat orang laen yang memandang..kekadang aku pon rase laen macam gask.. yeah,aku bukan ape..aku takot die yang kene pandang serong ngan orang² laen.. yelah,due perwatakan yang berbeze..huhuhuhuh... pena skali tuh, kiteorg gi joging.. die pakai kep..huhuhuhu.. neh ah fes taim aku nampak die tak pakai kopiah.then aku tanye la,"dah lame ke pakai kopiah?".. die sengeh je.. die kate,"nak kate lame,tak jugask..kos saye stat kopiah bile mule² stat blajo dulu..mase metrik lagikle..lagipon mase tuh saye budak PMI(Persatuan Mahasiswa Islam)..".Mak oi,terkejut gask aku...pastuh aku cakap le.."Saye bukan pe.. saye takot awak neh kene pandang serong..ye ah..awak kan pakai kopiah..tapi saye tadela suh awak tanggalkan kopiah awak tuh.. cume awak pepaham sendirik jela..."..dalam ati aku,aku tataule die neh paham ke idak yang aku cakap tuh..huuhhuhuuh.. die cume angguk and then "Ye,saye paham..saye engat pas saye abeh blajo,saye nak kembali yang asal.. rasenye kopiah neh pon mungken tade..".Hah?.."Tapi, awak tanggal kopiah tuh bukan sebab saye kan?kan?...".Pastuh die kate,"tak, tak...bukan sebab awak..saye yang dah rancang dulu. kalu saye bukak sekarang, mungken orang engat sebab saye bukak kopiah neh sebab awak, so bia ah saye abeh blaja dulu baru saye bukak,k?.." Sejak dari tuh, aku tade sentuh pasai kopiah die lagi..aku pon dah tak rase malu dah bile jalan ngan die.. Tapi ye ah, mulot orang kite tak leh tutop bukan?.. Macam² gask ah aku denga bile ber'kawan' ngan si A neh.. Penah skali tuh membe aku sendirik cakap, depan² aku.."Camne la abg A neh minat ngan ko?Beze sungguh pangai ko ngan die.."...Sedeh seh bile ade orang cakap camni.. Ye ah, aku kenai diri aku camne..pendek kate, mungken tak layak pon kot tuk die.. Die baek.. pastuh bijak gask ah..pastuh kulit die pon cerah sket dari aku... huhuhuhu... Pendek kate, memang tak padanle kot... Tapi takkan aku nak ubah care idop aku, pangai aku pastuh pakaian aku pendek kate, sume² la sebab mamat neh.. Lagipon mase aku cakap aku dah trime si A dalam idop aku neh,aku nak die trime segale²nye pasai aku.. Kalu die nak tego pon, pepandaile. Tanak ah drastik ngat and buat aku takmo dah kawan ngan die... huhuhuhuu... sonyeh, aku pon ngadu ah ngan die ape yang aku rase.. ape yang buat aku rase rendah diri.. pastuh die pesan ngan aku,"Denga je ape orang kate. Mulot orang kite tak leh tutop..Bia ah derang nak kate pe.."..so mungken dah denga ape yang die cakap,aku jadik ok sket.. cewah!...Lelame hubungan kiteorang bertambah² ok.. tade plak gado² ke ape.. pastuh kalu gado pon,sket² je kot..

Sampaile cuti sem 4.. mase tuh aku nak panjat gunung Ledang.. aku bab panjat memanjat neh memang ektip..peh.. bukan bangge,tapi alhamdulillah Allah kurniakan sepasang kaki yang cukop kuat, dan kesehatan yang mengizinkan... sonyeh, waktu neh si A balek kampong, kos kakak die kawen.. seblom gi,sempat gask ah mamat neh pesan ngan aku suh jage diri, tule niler,jangan menggatai la..layan laki memane la,memacam lagile.. pastuh die bertambah² pesanan supaye aku jangan rapat ngan sorang senior kelab aku neh..tahle.. aku pon tak pahamle, same ade die jeles ke ape.. Sonyeh, bergerakle aku ke sane.. tade die pon aku hepi gask.. rasenye bebudak kelap aku tuh sume dah tau pasai hubungan kiteorang.bukan sebab kiteorang bagtau ke ape..mungken derang perasan keakraban aku dan si A.. sonyeh,tak yahle aku kecoh² bagitau derang.. Walaupon tade si A neh,aku tetap hepi gask..bukan sebab die tade aku leh menggatai..tapi sebab aku dah lame tak naek gunung..ye ah, waktu jalan kengkawan laen dengan waktu jalan dengan 'kawan'. Mase aku naek gunung tuh,engat gask aku ngan mamat neh.. Nak kate die bagik mesej ke aku,tak plak sampai mesejnye.. aku pk,mungken die sebok,sonyeh,tade mase nak mesej aku. Die pon ade gask pesan ngan aku,kalu tade ape² tayah mesej die.kos adek² die suke bukak henset die suke ati je.. pas abeh panjat gunung tuh,aku nak le cite ngan mamat neh pasai suke duke aku mase tuh tapi bile aku tipon,die kate die bz.. aku ngan sedeh ati pon letakle tipon..tapi mase tuh aku tadela rase ape²..aku cume pk,die sebok ke ape..tapi aku perasan, suare die laen mase cakap ngan aku.. pas letak tipon tuh,aku rase tak tentu arah..ye ah, mase tuh aku hepi²..aku engat nak cite ke ape..tapi die.. Lantak ah,pk ku..mungken die marah ke ape kos aku tipon die..tapi sebenanye aku dah sedeh dah waktu tuh..huhuhhuuh..

Balek umah,aku banyak gask bepk..bile aku miskol, die jarang miskol aku balek.. pastuh adela satu ari tuh,die tipon aku..citela masalah die.. masalah kuarge die.. sebenanye kakak die kawen ngan orang luar negri si A neh..Die rase mak die cam tak suke..kos mak die pk, kalu pas kawen nanti,mesti kakak die neh jaoh dari die.. Pastuh, mak die ade gak cakap kat si A neh..kalu boleh, bia ah die cari orang negri die gask.. Mase die cakap tuh,aku dah terkedu dah.. ye ah, aku kan orang luar, pastu lak bukan orang negri die..pastuh lak, mak ayah aku pon tak brape suke orang negri die, pastuh lak die neh anak kesayangan mak die..huhhuuhuh... sedeh gile aku waktu tuh..aku tros diam. dari nak cite bende2 hepi, tros aku ilang idea nak cite kat die.. Die tanye aku, nape tipon die..aku jas cakap je nak tanye kaba.. pastuh, die ade cakap yang die tak beritau lagi mak die pasai aku neh.kos die kene jage ati mak die sekarang..lagipon mak die banyak nanges mase kakak die neh kawen..huuhuhuhuh...

Soknye,die tipon aku...huuhuhuh.. waktu neh la yang paleng sedeh skali... Die cakap ngan aku yang die terpakse lepaskan aku.. Aku tanye sebab pe, die kate die kene jage ati mak die..kalu waktu kawen kakak die neh,mak die jadik camni..camne kalu die lak kawen ngan orang luar...Aku?Usah cakap ah..memang sedeh sangat..Aku tak tekate ape²... ati aku?memang sebak ah.. Pas cakap ngan die,aku tros menangeh.. huhuhuhuhu... Aku nangehs tanpa bunyik..uhuhuhuuh.. aku takot mak ke,abah ke, adek ke denga aku nanges.. aku tatau nak cite masalah aku kat sape.. memang sedeh yang amat sangat.. Makan pon sket je..mak aku mungken perasan, tapi die tak tanye pe2.. pastuh aku try ubah diri aku cam slalu, tapi tak leh.. banyak yang aku pk camne la pas aku balek kolej nanti tanpa die..huhuhuhu ye ah,selame neh,die yang banyak bantu aku.. Pastu, aku tryle jalan² cari ketenangan.. tapi hampehs..ade ke tengah² banda tuh aku tipon kawan aku, Ila aku leh nanges.. Mase tuh aku dah tak kesah sape² yang tengok aku nanges,memang tatau malu lansong le mase tuh..aku nanges,nanges dan nanges.. Ila neh puas nasehatkan aku.. Die kate saba la,tule nila..tapi hampehs.. las² aku ngan die henti cakap sebab syiling abeh..huhuhuhu...

Balek umah, engatkan dah lege sket, tapi hampes..las², malam tuh abah panggey masok bilik... Pastu abah tanye aku,"Nape neh?..".. Aku geleng pale.. Abah tanye lagi,"Malu le, awak tuh kakak sepatotnye tunjuk teladan yang baek tuk adek²..tapi kamu?.."..Sedeh gile aku waktu tuh.. Abah tanye lagi, tande tak puas ati..mak diam je waktu tuh..."Nape?Sebab pe lemah sangat neh?Sebab A?".. Aku still diam je, samel tuh air mate dah berduyun² tron.. huhuhuhuhu... Pas desak punye desak, aku pon bagitaule..."A tanak kawan dah.."..Abah tanye lagi,"Sebab A tanak kawan ngan kamu, kamu jadik camne?".. Taim neh aku lagi sedeh.. Pastu abah tanye lagi.."Sebab ape die tanak kawan??" .. Aku pon cite le yang mak die takmo trime orang lua.. samel² air mate tak henti2 ah kua.. pastuh, abah bagik tisu suh lap air mate ngan idong yang kua.. huhuhuhuuh... Pastu, mak lak sampok.. mak kate.."Hah, neh baru baru kawan dah macam neh..mak die tak suke la, tule neh la.. Kalu ade jodoh korang nanti camne?.."...Aku lagi ,lagi, lagi le sebak.. huhuhuuhuh.. Pastuh mak ngan abah cite le satu story kat aku pasai sedare aku yang kawen ngan orang negri si A..tapi derang tadela kate sume orang negri si A neh kureng enak.. cume derang takot pekare yang same tejadi kat aku.. Lagipon aku kan anak pompuan sulong derang..tentu derang nak aku idop bahgie.. Derang pon tak kesah kalu jodoh aku ngan orang sane, cume derang tekilan gask ah mak si A takmo trime orang lua.. aku sedaye upaye la takmo mak ngan abah aku salah anggap pasai mak si A..Aku cakap mak die blom tau lagi pasai aku le, mane tau kalu dah tau,die leh suke ke.. pastuh mak aku lak cakap, kalu dah tau pon die tanak camne?..aku ilang kate²..tros senyap.. Mungken mak nak aku akur dengan suratan, die pon cakap ah yang bebezekan aku dengan si A neh.. “Si A neh baek.. Pastuh lawa lak tuh.. pastuh mak abah die ade kelulusan.. bebeze la kot ngan kamu.. ”… Huhuhuhuhu mak neh lagi buat aku sedeh, saba jela.. Pastuh lepas sume dah rede sket..aku pond ah kurang sket nangeh, abah pon cakaple.."Abah dulu pon becinte gask, mak kamu neh hah, lagi ramai orang nak.. tapi kami tade la sampai camni. menanges 24jam.. sampai tak makan le.. dahle tuh..kalu kamu ade jodoh tuh, adela..kalu tade tuh, orang laen ramai lagi..".Huhuhuhuhu.. sungguh mengharukan waktu abah cakap camni.. Ye ah, aku rase aku bodo ngat aku buat pangai lagu neh.. Nanges depan adek² sume.. huhuhuhuhu.. Selame neh, aku tapenah kene soal camni ngan mak abah.. Siap panggel dalam bilik tuh..huhuuhhuuh... Pas abeh cakap, aku pon mintak maap ngan derang..Aku rase menyesal wat pangai camni. Mase nak kua bilik tuh, ropenye adek² aku denga kot ape aku cakap ngan mak abah aku..cessssssssssss... Hampehs tul mereke neh.. Derang leh sengeh² buat muke seposen.. tapi aku slambe je kua dengan muke toye yang baru pas nanges..

Due ari lepas tuh, aku pon balekle ke kolej. Mase pegi tuh, mak abah aku yang anto... sedeh seh derang tengok aku..terutamenye mak.. Die nanges tengok aku cam tuh..Yela, anak pompuan die yang sulong buat pangai camni. sepatotnye aku jadi contoh untuk 4 lagi orang adek² aku..tapi hampehs.. Pastu, b4 balek sempat lagi abah pesan kat aku.. Stadi elok².. Jage diri...

Aku sengaje je balek 1 ari b4 kolej bukak. kos aku nak setel masalah aku ngan die.. Kalo bole, aku takmo masalah neh ganggu mase aku nak blajo..bia ah ending dengan seabeh baek.. Sonyeh, aku pon jumpela mamat neh.. Mase jumpe tuh, die nampak cam tak bermaye..tataule die perasan ke idak muke aku yang suram neh.. tapi mase jumpe tuh, aku sedaye upaye tahan dari air mate tumpah.. Aku tanye kaba die camne..Die kate ok. Pastu citela hal die.. Aku tak tanye lanjot pon pasai kakak die kawen kos aku tanak die rase tak hepi.. Pas die abeh cite, aku lak luah perasaan aku.. Aku cakap ah dari A-Z. Ape yang belaku kat umah, sume la.. Yang pelek, waktu neh aku tak nangeh lansong.. Mungken sebab aku dah puas nangeh lime ari berturut2 kot.. Lagipon,aku dah azam dalam diri aku takmo nangehs depan die..and aku takmo die tengok aku sedeh sebab die.. Aku perasan die cam sedeh..dari suare die pon aku dapat agak..aku tataule die nanges ke ape.. tapi aku perasan die bape kali kesan mate die.. Seblom balek, sempat gask die cakap kat aku..”Awak tabahkan?..tak macam saye..”..Aku diam je..ye pon idak, geleng pon idak.. Hanye Tuhan yang en A oi.. Pastu, sempat lagi die cakap..”Awak tanak kawan ngan saye lagi ke? kalu nak gi library, ajak ah saye. Lagipon die bukan ade kawan pompuan..Awak je sorang kawan pompuan saye.” Aku gelak je samel mulot aku sesuke ati je cakap..”Kalu awak teman saye, camne orang laen nak tekel saye??...”..A senyap. Mungken die terkezut kot aku cakap camtu.. Seblom naek tuh,aku pandang die buat kali terakhir mungken,aku pon tatau.. Air mate aku mengalir gask due tige titis.. Naek bilek,aku tros bummmmmmm… wuaaaaaaaaaaaaa… Aku benam muke aku dengan bantal.. and nangesla aku tuk tah bape kali…

Mase nanges tuh, sempat gask aku bace mesej.. huhuhuhu.. Aku dapat mesej dari A.. Die sedeh tengok aku camtu.. Die sebenanye tatau nak buat camne lagi,so die amek jalan mudah..katenye.. Pastu dalam mesej tu, die cakap lagi yang die tak bleh lupekan aku.. pastu,die tanye aku lagi.. Bleh ke aku trime die balek, kalu die mintak balek?.. Aku tak balas pon mesejnye…Tak dapat mesej aku, die miskol.. Tahle..aku lansong tak leh pk buat mase neh…

Pagi Isnin tuh, aku kembali sambong blaja..mase neh, kelas tak stat lagi.. Nak pegi klas pon aku malas.. Sonyeh, aku duk je dalam bilik. Pagi tuh pon die still mesej aku, tanye kaba aku.. aku balasle ape yang patot.. Pastuh die cakap nak pinjam leptop aku.. Aku pon bagik ah.. Tapi sebenanye aku takmo jumpe die sebab aku takot aku menanges.. huhuhuhuhu… Las2, aku jumpe gask die sebab nak bagik leptop… Mase bagi tuh, die perasan kot aku cam tak hepi.. tapi die tak tanye pon.. Cume die ade tanye aku. Die tak leh idop camni.. die nak aku ngan die ‘kawan’ cam biase balek.. Aku diam je.. Pastu die tanye aku, leh tak trime die balek??.. arggghhh.. ape mamat neh.. Pas aku dah nangeh berduyun2, baru die nak aku balek.. cesssssssssss…..eeeeeeeeee...


6 comments:

Anonymous said...

nak kawan.. taknak kawan.. tahapahapatah.. mencabar minda sunggoh situasi ni..

tisu tade.. tahan nangis.. mata nak berair dah.. 10 orang macam ni kita tutup blog.. korang punya cerita lagi sedey.. har-har-har.. (oops, takleh ketawa, tgh sedey..) :(

good luck, may the force be with you.. :)

Anonymous said...

skang mmg musem sedey agaknye..hati tabahla..bile ade kenkawan sedey menanges..jgn lari..dok la tepi die..sesungguhnye kawan mase beduke sangat susa nak dicarik..sebaek kawan adela kawan yg temankan kite waktu beduke..

kes kamu neh mcm kes org pulak..tp org jd laki..mentak seken can..kamu plak jd die..isk isk..br paham nape die tamo seken can tu..sedey betol bace episod4 neh..maken tatabah pule..

Anonymous said...

hargh!!... macam bace episode2 harru potter lak neh.. "ape terjadik seterusnyee.." huhu.. pandai budak neh pancing pembace neh.. huhuhu.. patot bukak ruangan cerpen bersambung lah budak neh...
(sedih lah bace.. huhuhu...)
"hati, tabahlah..."

Anonymous said...

*tersentuh seh..

Anonymous said...

napa dia nak balik ek.. xfhm seh org.. bongok betul lelaki tu.. bukan dia yang xnak dulu ker.. tetiba nak balik.. dia pikir apa sebenarnyer ek zek.. tolong laa bg org faham.. konfius neh

Anonymous said...

dlu kamu pena gitu gak kan daineso..org pon pena gitu..bile timbol kelojikan ngn kesedaran..mmg terase akan claim balek sume tu..

*semoge akan ade yg lebih baek dr yg lame..