Thursday, November 17, 2005

Langit Maghrib

Rini aku pose... minggu lepas memang dah pose tapi dapat duwe ari je.. engat isnin nak pose, tapi kene saket perot.. mungken banyak makan kot.. sebab ari sabtu rituh makan kat umah kak dani, pastu ari ahad rituh ade mkn kenduri org kawen.. pastu ptg tuh plak mkn kat umah alang (merangkap adek abah..).. sangat sedap masakan derang nih.. (tapi masakan mak lagi bes..hehehehe..)

So rineh terpaksela aku sambong pose aku yang tergantong rituh... insyaALlah kalu tade ape², tahanle kotnye.. aku tatau nak tuleh pe benonye.. tp setelah direkues, so aku merajenkan diri menaep entry nih..

Hah.. cite pasai tajuk entry aku rini, aku nak cite sket ah pasai tajuk 'Langit magreb'.. tajuk nih tajok drama yang aku tengok ari sabtu rituh.. kol 10-12pm.. ala, kesah sebuah kuarge nih nak balek kg.. pastu mase derang balek tuh taim² nak buke kot.. pastu tah camne, eksiden.. husband die ngan 4lagi anak² die mati... pastu die lak mase tuh tgh ngandong.. so die jela yg selamat.. mase tuh, die cam tak sedokan diri.. mungken terkezot..dahle mase tuh org sebok gi mesjid solat raye, derang anto mayat² gi kubo..amat menyayat jugask le.. pastu tah camne, anak dalam kandungan die lak mati.. sonyeh, die jadik kureng betui sket ah.. nak dijadikan cite.. die nih konon²nye berangan suami ngan anak² die maseh idop.. sonyeh, idople die ngan dunie khayalan nye.. mak ngan ayah die nih engat die dah betui² semboh.. ropenye, laen lak jadiknye.. las² die sedo balek (warasle...).. mase suami ngan anak² die meninggal, die tak nanges pon.. tp bile die dah sedo memang amat sedeh la.. nanges gile bagai sume...
Sebenonye, aku nak relatele kesah aku ngan tajok cite nih.. tapi memang betui² belaku kat aku.. kalu aku kat umah, abah aku memang amat pantang kalu kuar waktu magreb.. bukan pe, mase magreb yang singkat satu, lagi satu.. tak elok kot jln magreb² banyak satan² sume..sonyeh kalu nak kuar, bior ah pas asar atau pas magreb.. takpon kensel je tros.. kalu leh behenti, abah mesti berenti dulu... pas dah solat sume baru leh gerak.. ok,sambong balek cite.. adela satu arituh.. aku kuarle ngan member aku.. mase tuh aku naek kete.. kite orang nak gi mane tah.. pastu dah jln², nak balek le.. on the way nak balek tuh.. kiteorang sesat seh.. mase tuh jam dalam kol 7 lebeh.. puas cari jalan nak kuar, tapi aleh² kiteorang jumpe jalan yang same gask.. aku memang dah stat cemas dah.. pelek memang pelek ah.. pusing² kene jalan yang same.. pastu tah camne lak, ade satu lori nih, die hon kat kete kiteorang, bising gile.. mentang² die beso.. pastu memang naseb ah kirenye.. sebab mase tuh kawan aku terberenti tgh jalan.. memang amat ptot lori tuh menghon kerane kete kiteroang ade tgh² jalan.. memang cemas ah.. pastu tuk legekan takot aku tuh, aku suh kawan aku tuh berenti jap.. mase tuh dah engat balek kate² mak abahle..mase berenti tuh kiteorang bace doa byk² pastu bace surah 3 qul.. pas dah setel sume.. aku tipon roomate aku cakap aku ondaway nak balek.. bile dah kuar dari tempat kitorang berenti tuh ok lak cam dekat gile.. lansong tak sesat.. aku lansong tak becakap pastu sampai balek hostel..

So, sebagai kesimpulan.. jangan ah bejalan waktu magreb.. kalu leh elak,kite elak.. insyaAllah tade pe belaku.. tapi kalu ALlah dah kate ajal kite dah sampai waktu.. tak leh lari ah.. kecuali kalu kite yang sengaje tempah maut..

10 comments:

Anonymous said...

teringat dulu kala zaman org kekecik ngn arwah moyang..mase tu org main kat lua umah..kat kg joho mase tu..main ngn kazen sorang..skali nye da magreb..denga bilal bang..pastu moyang org panggel masok dlm secare tegas..org buat dek je..pastu nye die lagi kuatkan suare sambel marah..rupenye die kate kat lua mase tu die nampak satan bekeliaran..

Anonymous said...

xtgk laa citer tu zek.. apa jadi kat perempuan tu ek..

Anonymous said...

²famia:moyang kamu leh nampak ek bende² camtu?mmm...sesetengah orang je yg dberi keistimewaan camtu..

²neso:bile die sedo..baru die nanges sepuas²nye..sebab mase die dalam koma le kirenye,die mimpi yang anak² ngan suami die pakai serbe putih,pastu cam derang sume lambai² tangan kat die..kononnye cam derang tuh sume dah mati... tp die leh trime kot.. cume die sedeh sangat ah..tuh jela..

Anonymous said...

ayah org boley nampak..haah moyang boley nampak gak..mcm ayah org gak..die rajen mentego bende² tu..

Anonymous said...

wah... ini dah kira cam double vision neh..
sgt brutal ayah kamu ek famia.. dengan selamba gaban dia tego bende2 tuh.. wah kagum..

Anonymous said...

ehehe..tego nak suruh pegi jaoh dr situ je..xdela gaban sgt

Anonymous said...

senja adalah jangka masa agak pendek! mmg cantik panorama nya! benda yg cantik sebenarnya ada keburukan gak!

syaitan dan jin akan berkeliaran waktu ni utk menyesatkan umat! terbaca kisah..dikala ni la bertambah syaitan/jin dilahirkan

bapa saudara pun penah 'dpt' tgk benda2 camtu..dia nak kasi psl saya anak lelaki paling sulung dlm keluarga kembangan ni tp takmo psl banyak ilmu lain leh belajar cam ilmu menanam pokok bunga ke, menjahit ke..HAHAHAHA

*saya yg masih naif

Anonymous said...

²famia:mmm..ayah kamu pon leh tgk ek?waaa... kagom tuh.. so,adek brade kamu ade tak yang leh tgk ape²...

²jasen:gaban..hampas tul dah nih.. asal tak cakap otromen ke?..

²bret:mmm... tgh pk kalu bret dapat tgk..hahahhahaha...

Anonymous said...

kalu dpt 'ilmu' camtu..jd david copperfield la..hahaha
buatper belaja ilmu2 camtu..baik belajar ilmu fardu-ain ke..fardu kifayah ke

*bestnya kalu dpt tgk! dulu dpt tgk sekali je kat Bkt Cerakah..lepas tu tak penah2 dpt tgk!

Anonymous said...

teringat cerita p.ramlee: "sapa tak nampak tu, nak mampos.."

sekadar lawak bodo.. :)